Basarabia 2001

Faza unu.

La granita, dupa o noapte nasoala in cusete.
Dau pasapoartele, la gramada, vamesului moldovean.
Unul romanesc, si mai multe din cateva tari UE.
Al meu pe undeva pe la mijoc. Le ia.
Zic si buna ziua. Zambesc. Sosisem la fratii moldoveni.
Beleste efectiv ochii si ma intreaba de pasaportul meu. Il arat.
Ce cauta pasapoartele (lor) la tine ?
-Pai suntem impreuna.
– De ce ?
– Am venit impreuna in Molova. Avem treaba impreuna.
– Ce treaba ai tu cu ei ?
– ???
– De ce ai venit ?
– Cu afaceri !
– ???
– Ce afaceri aveti voi in Moldova ?
– Am venit sa …..
– De ce ?
– Stau si explic ce afaceri. Cu detalii, ca realizasem ca nu ma crede.
Mai intreba si el. Interogatoriu curat !
Se tot uita la mine, la pasapoarte, iar la mine si intra in cuseta.
– Ia un pasaport si intreaba in romaneste: Al cui ie asta ? Dar asta ? Traduc pentru fiecare in parte.
Examineaza pasapoartele, persoanele, se suceste, se invarteste, parca nu ne-ar fi lasat.
Ii putea !
Pana la urma mi le da in sila tot mie si pleaca.
Nici bonjour, nici te-n ….., nici bine ati venit.

Faza doi.
Opresc un taxi si ii spun soferului sa ne duca la xxx
-Ni panimaiu ! (scuzati transcrierea fonetica) (- Nu inteleg) zice soferul rus !
Discutam 5 minute el in ruseste, eu in romaneste.
Scot din strafundurile memoriei 3 cuvinte ruso-bulgare (de pe vremurile cand ma
uitam la televiziunea bulgara) si „intelege” unde vrem sa ajungem.
Eu ma gratulez in gand ce tare sunt.
Ajungem, ne dam jos si intreb:
– Cat (in romaneste, ca nu avea nici ceas si nici nu imi aduceam aminte de scolko – cat)
– Douazeci de lei, raspunde soferul rus in romana !
Fara accent si fara sa stalceasca cuvintele !
Dau sa injur, dar ….plec.

Faza trei.
2 noaptea in bar la hotel. Lume destula. In special producatoare.
Hai la o discoteca, zice unul din UE.
Luam un taxi din fata hotelului. Soferul roman. Il intreb de o discoteca.
– La ora asta nu mai este dechisa deca discoteca xxx dar E de rusi !!!!!!
-Si ce daca, zic eu. Hai sa mergem.
– Aveti grija, zice soferul.
Discoteca curatica, mare, lume multa.
Gramada de fete dansand singure.
Gramada de barbati la mese, cu treaba lor. (in sticla)
Se uita barbatii la noi, si isi vad de treaba.
Bem o bere, doua (proasta ca in toata Modova), si ei, cei din UE zic: hai sa dansam.
Invitam niste fete, dansam, incerc sa discut ceva cu fata cu care dansam si ….
– Ni panimaiu rumanski !!!!
Mi se aprinde becul si incerc la plezneala: italianski ? frantzuski ? anglinski, etc. Pamant ! …..
– Ni panimaiu ! mi se respundea cat se poate de sobru.
Lasam „vorba” si mai dansam o tura. Eu plec, ea ramane sa danseze. Singura.
Abia ma asez la masa, ca apar si ceilalti.
Imediat vin si 2 barbatii la noi. (la alte 10 mese erau cu ochii pe noi)
– Ce faceti ? – zice rusul in romana.
– Pai si noi ca dupa munca, o bere, mai dansam cu fetele, ca dansau singure. Raspund eu.
Ceilalti se prind si tac.
– Sunt fetele noaste !!!!
– Aici NU fete pentu voi !
– Noi suntem rusi !
Zice el usor sacadat.
– Noi nu suntem de aici, zic eu fuguta. Suntem din Romania, si nici nu vrem sa agatam dar e singura discoteca deschisa ca e 4 dimineata …. si bla bla bal bal bala.
– Daca stati cuminti NU FACEM nimic la voi !!!!!!
– Daca vreti numai dansat se poate, dar atat ! ne spune tipul cat se poate de serios in timp ce la celelalte mese se dadea in masa aprobator din cap.
Le-am tradus dialogul celorlalti, au dat din cap ganditori si nu au mai comentat nimic.
Mai bem o bere, inchinam catre rusi, ne raspund🙂, adica erau cu ochii pe noi, si plecam.
Peste tot pe unde am umblat romanii erau retrasi (in public), parca le era teama.
Rusii ne citeau ca nu suntem de acolo si cand realizau ca eu sunt roman parca intrezareai o tresarire.
Si o intrebare: Ce dracu caut eu acolo !

Altfel e ca la noi: Tare frumoasa tara, pacat ca-i locuita. (de rusi)

0 Responses to “Basarabia 2001”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Blog Stats

  • 89,058 hits

Dicu-Sava Cristian

Categori

RSS Sec si de la capat

counters for web pages

Introduceti adresa de Email aici.